تست شخصیت شناسی نوجوانان
بهداشت روان یک نوجوان از ملاحظات شخصیتی وی تبعیت می کند. در این مقاله بر پایه توسعه جدیدی از یک بررسی پژوهشی گسترده، سه الگوی بزرگ شخصیت در قبال بهداشت روان نو ...
مدرسه تعاملی استعداد
آموزش و پرورش برای استعداد و تیزهوشی دکتر ناصرالدّین کاظمی حقیقی فهرست فصل اوّل: روانشناسی تعاملی نظام سهگانهٔ تیزهوشی توصیف مفهومی مکتب قل ...
زمینه های رواندرمانی تعاملی
احساس تنهایی، اختلال در هویت و احساس رکود و پسرفت سه آسیب اساسی روانی قلمداد می شوند. افسردگی و اضطراب در سطح بیماری، از تبعات آسیبهای مزبور محسوب می گردند. ...
خلاقیت و خود
آمادگی خود به طور کلّی «خود»، در گستره خلّاقیّت جایگاهی بنیادین دارد و با مفاهیمی چون «خودپدیدآورندگی»، «خودتعيينكنندگی»، «خودباوری»، «خودمختاری»، «خودبسندگ ...
شخصیت و خلاقیت
به طور کلّی خلّاقیّت برحسب فرد ، فرآیند، فرآوری ، فشار و فضا تعریف میشود.(هنری، 1991؛ بالکین، 1990؛ ولش، 1973) امّا قلمرو شخصیت خلّاقّانه یکی از حیطه های بسیار ...
ماهیت تعاملی مفهوم تیزهوشی
به طور كلّي نظريّههاي جاری تيزهوشي را از لحاظ طرز تلقّي نسبت به «عامل» ميتوان در دو چشمانداز بررسي نمود: الف) عاملی، ب) ترکیبی. محدودیّت قابل ملاحظهٔ چشم ...
بررسی رابطهٔ هوش و واکنشهای هیجانی با جلوه های خلّاقيّت در دانشآموزان تیزهوش سازمانده
در اين پژوهش ، بروز جلوههاي خلّاقيّت دانشآموزان تيزهوش سازمانده در گستره هوش و واكنشهاي هيجاني بررسی شده است. سه فرضيّه اساسي مورد پژوهش قرار ميگيرند: 1) ج ...
استعداد و خلاقیت
در بخش گسترده ای از مطالعات به رابطه میان خلّاقیّت و استعداد توجّه شده است.(مری فیلد و همکاران، 1964؛ اسمیت، 1970؛ جنسن، 1973؛ گوردن، 1989؛ وبستر، 1990؛ کلاپها ...
مبانی نظری تعاملی
ماهیّت تعامل روانشناختی «روان» پدیده ای ماندگار، پویا؛ پیچیده و تنوّع پذیر که برای همه افراد انسانی فراگیری و شمول دارد و نظام یافتگی اش در تعامل پایه های ه ...