نقش فرهنگ در تیزهوشی توسط حمیدرضا کاظمی حقیقی 5 مهٔ 2024 0 3 مقالات روانشناسی تعاملی نقش فرهنگ در تیزهوشی یکی از اساسی ترین مباحث فرهنگی تیزهوشی، قلمرو تشخیص و آزمونگری است. «آزمونهای فرهنگ زدوده» از معتبرترین ابزارهای سنجش تیزهوشی قلمداد میشود و بخش قابل ملاحظهای از کوششهای تشخیصی د... مطالعه
مفهوم نظری فرهنگ توسط حمیدرضا کاظمی حقیقی 5 مهٔ 2024 0 3 مقالات روانشناسی تعاملی مفهوم نظری فرهنگ از فرهنگ تعاریف گوناگونی شده است. (صالحی امیری، 1387؛ لینتون، 1945؛ کلاکهان و کلی، 1945؛ پارسون، 1949؛ کروبر و کلاکهان، 1952؛ یوزیم و یوزیم، 1963؛ هافتستد، 1984؛ دامن، 1987؛ بانکز و ه... مطالعه
مفهوم روانشناسی فرهنگی توسط حمیدرضا کاظمی حقیقی 5 مهٔ 2024 0 3 مقالات روانشناسی تعاملی مفهوم روان شناسی فرهنگی روانشناسی فرهنگی شاخه ای از روانشناسی است که به بررسی علمی تعامل میان انسان با فرهنگ می پردازد. با دیدگاه رفتاری نگری ، در واقع رفتار فرهنگی آدمی مطالعه می شود. برگرفته از کتاب... مطالعه
ویژگیهای عاطفی و شناختی تیزهوشی سازماندهی توسط حمیدرضا کاظمی حقیقی 4 مهٔ 2024 0 3 مقالات روانشناسی تعاملی ویژگیهای عاطفی و شناختی تیزهوشی سازماندهی در این پژوهش ، بروز جلوههای خلّاقیّت دانشآموزان تیزهوش سازمانده در گستره هوش و واكنشهای هیجانی بررسی شده است. سه فرضیّه اساسی مورد پژوهش قرار میگیرند: ۱) ... مطالعه
نظریهٔ تلویحی نخبگی توسط دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی 25 آوریل 2024 0 17 مقالات روانشناسی تعاملی «نظریهٔ تلویحی نخبگی» [۱] یک نظریهٔ روانشناختی اجتماعی است که توسّط «کاظمی حقیقی و همکاران»(۱۳۸۸) بر پایهٔ پژوهشی گسترده از برداشت متخصّصان در حوزهٔ نخبگی و عموم مردم در بارهٔ مفهوم «نخبگی» ارایه شده ... مطالعه
تشخیص جامع هیجان اندیشه توسط حمیدرضا کاظمی حقیقی 25 آوریل 2024 0 48 مقالات روانشناسی تعاملی آنچه خواهید خواند : در ابتدای این مقاله با مفهوم تشخیص هیجان اندیشه آشنا خواهید شد و پس از آن ۸ ابزار تشخیص جامع معرفی میشوند و برای هر کدام از آنها توضیحاتی ذکر خواهد شد، لازم به ذکر است فرآیند تشخی... مطالعه
شخصیت پسران و دختران خلاق توسط دکتر ناصرالدین کاظمی حقیقی 17 مارس 2024 0 38 مقالات روانشناسی تعاملی شخصیّت پسران و دختران خلاق الف- شخصیّت پسران خلاق پسران خلاق در مقایسه با دختران خلاق، مطیعتر، وابسته تر، مهربانتر و ملایمتر هستند. رفتارهای آنها طبیعی تر است؛ تبعیّت جویی بیشتری دارند؛ به اموری که مر... مطالعه
تیزهوشی ، خودباوری و سازگاری توسط احمدرضا کاظمی حقیقی 22 فوریهٔ 2024 1 49 مقالات روانشناسی تعاملی تیزهوشی ، خودباوری و سازگاری خودباوری و سازگاری تیزهوش عقیدهٔ هر فردی تحت تأثیر توانایی وی قرار دارد و خودش می تواند بر روی روابط فرد با دیگران اثر بگذارد؛ پس روابط اجتماعی شخص، بستگی به اعتقاد وی درب... مطالعه
تیزهوشی استثنایی (پدیده استثنایی دودامنه) توسط احمدرضا کاظمی حقیقی 22 فوریهٔ 2024 0 44 مقالات روانشناسی تعاملی تیزهوشی استثنایی (پدیدهٔ استثنایی دودامنه) «دو دامنگی» اصطلاحی است که برای نامیدن دانش آموزان تیزهوشی به کار می رود که توأمان و همزمان دچار اختلالات رفتاری، هیجانی(عاطفی) و یا شناختی و اجتماعی هستند.... مطالعه
تیزهوشی خودباوری و فرهنگ توسط احمدرضا کاظمی حقیقی 22 فوریهٔ 2024 0 52 مقالات روانشناسی تعاملی تیزهوشی، خودباوری و فرهنگ رابطهٔ خودباوری و هوش تحت تأثیر ویژگیهای محیطی و از جمله فرهنگ قرار می گیرد. مقایسهٔ این رابطه در دو جامعه متفاوت، نتایج گوناگونی داشته است: «تفاوت موضعگیری تیزهوش در مقایسه ... مطالعه
تیزهوش و جامعه توسط احمدرضا کاظمی حقیقی 22 فوریهٔ 2024 0 40 مقالات روانشناسی تعاملی تیزهوش و جامعه در این گفتار اساسی ترین مفاهیم روانشناختی و جامعه شناختی تیزهوش را مورد بررسی واقع می شود. تصوّر مردم از تیزهوش، مفهوم تیزهوشی و زمینه های آن ، پراکندگی تیزهوشی در اجتماع ، ضرورت اجتماع... مطالعه
بررسی اجمالی برنامه های آموزشی ویژه دانش آموزان تیزهوش توسط احمدرضا کاظمی حقیقی 22 فوریهٔ 2024 0 70 مقالات روانشناسی تعاملی بررسی اجمالی برنامههای آموزشی ویژهٔ دانش آموزان تیزهوش (۱) هر چه از تجارب آموزشی و پرورشی با دانش آموزان مستعدّ میگذرد، نیاز به وجود یک نظام جامع ویژه در تعلیم و تربیت این جمعیّت دانش آموزی بیشتر اح... مطالعه